Fang os på: info@rbmsupply.dk eller telefon: 70 22 46 88

Salgs- og leveringsbetingelser

  1. DEFINITIONER
    1. Medmindre andet fremgår af teksten eller af omstændighederne i øvrigt, skal de nedenfor anførte definitioner være gældende i disse Salgs- og leveringsbetingelser:
      • “Kunden” betyder det selskab eller virksomhed, som har afgivet en ordre til RBM Supply ApS.
      • “RBM Supply” betyder RBM Supply ApS, CVR-nr. 44481758.
      • “Salgs- og leveringsbetingelser” betyder disse salgs­ og leveringsbetingelser inklusiv (eventuelle) bilag.
      • “Produkt” betyder et produkt, som er genstand for en ordre afgivet af Kunden til RBM Supply ApS.
      • “Skaffevarer” betyder ikke-lagerførte Produkter hos RBM Supply, men som efter nærmere aftale kan leveres af RBM Supply under disse Salgs- og leveringsbetingelser.
      • “Special/fix-mål” betyder Kundens køb af et Produkt på/med et måI defineret af Kunden.
      • “Betingelser for returnering af Produkter til RBM Supply” betyder de til enhver tid gældende betingelser for returnering af Produkter til RBM Supply, og hvor den til enhver tid gældende version kan findes pa RBM Supplys hjemmeside (rbmsupply.dk).
      • “Tillæg” betyder de til enhver tid gældende tillæg for levering af Produkter og Serviceydelser, herunder distributionstillæg, som kan findes pa RBM Supplys hjemmeside (rbmsupply.dk).
      • “Direkte leverancer” betyder levering af Produkter direkte fra RBM Supplys leverandør til Kunden.
      •  “Serviceydelser” betyder de af RBM Supply til enhver tid tilbudte serviceydelser, som kan tilkøbes af Kunden til en af RBM Supply nærmere fastsat pris, og hvor de til enhver tid aktuelle serviceydelser kan findes pa RBM Supplys hjemmeside (rbmsupply.dk).
  2.  GYLDIGHED
    1. Disse Salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle afgivne tilbud på, eller salg og levering af Produkter og Serviceydelser fra RBM Supply, medmindre andet er skriftligt aftalt.
    2. Disse Salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse både i forhold til RBM Supplys levering af Produkter til Kunden og i forhold til Direkte leverancer.
    3. Kundens almindelige indkøbsbetingelser eller andre standardvilkår finder ikke anvendelse i forhold til afgivne tilbud på, eller salg og levering af Produkter og Serviceydelser fra RBM Supply, uanset Kundens henvisninger hertil i ordrer, forespørgsler eller andre steder.
  3. TILBUD, ORDRER OG SERVICEYDELSER
    1. Alle tilbud fra RBM Supply, herunder tilbud på RBM Supplys hjemmeside (rbmsupply.dk), udgør alene en opfordring til Kunden om at fremsætte et tilbud ved afgivelse af en ordre til RBM Supply.
    2. Kundens ordre er ikke bindende for RBM Supply, førend RBM Supply har accepteret ordren.
    3. En ordre vedrørende en Direkte leverance er altid betinget af, at RBM Supplys leverandør accepterer ordren.
    4. Kundens ordre og leveringen af de deri omfattede Produkter kan være omfattet af betaling af tillæg.
    5. Kunden har efter nærmere aftale med RBM Supply mulighed for at tilkøbe Serviceydelser.
    6. Nar Kunden har afgivet en ordre, kan Kunden ikke foretage ændringer i denne, herunder ændringer i forhold til specifikationer, medmindre dette accepteres af RBM Supply.
  4. CERTIFIKAT- OG PRODUKTINFORMATION
    1. Certifikat kan tilkøbes af Kunden som en Serviceydelse. Såfremt der tilkøbes et certifikat, vil RBM Supply kontrollere, at certifikatet omfatter det leverede Produkt, men RBM Supply vil derudover ikke kontrollere certifikatets øvrige oplysninger.
    2. Oplysninger om produktinformation, herunder priser, tegninger, specifikationer og lignende, samt andre detaljer i RBM Supplys kataloger, reklamer, salgsfremmende materiale eller andre steder, herunder RBM Supplys hjemmeside, er ikke juridisk bindende og skal alene betragtes som vejledende.
    3. Medmindre andet er aftalt, herunder særlige krav til kvalitet, vil alle Produkter blive leveret som en almindelig handelsvare og uden ansvar for specielle kvalitetskrav.
    4. RBM Supply hverken garanterer eller indestår for, at Produktet egner sig til Kundens behov/anvendelse, eller at Produktet har særlige egenskaber. Det er derfor Kunden, der er ansvarlig for at sikre, at Produktet egner sig til Kundens behov/anvendelse, eller at Produktet har særlige egenskaber.
    5. Kunden er opmærksom på, at videredistribution og eksport af Produktet kan være omfattet af national og international eksportkontrollovgivning, konventioner og handelssanktioner.
  5.  PRODUKTUDSKIFTNINGER
    1. RBM Supply forbeholder sig retten til uden varsel at udskifte Produktet med et andet Produkt, herunder foretage ændringer i aftalte specifikationer, hvis dette kan ske uden væsentlig gene for Kunden.
  6. LEVERING OG RISIKOENS OVERGANG
    1. RBM Supply leverer ved kantstenen. Fragtføren stiller Produktet ved bilen, hvorfra Kunden selv skal fragte Produktet hen på området uden fragtførens hjælp.
    2. Såfremt leveringen af Produktet foretages af fragtfører udpeget af RBM Supply, overgår risikoen for Produktets hændelige undergang ved leveringen til den aftalte leveringsadresse. Medmindre andet er aftalt, betaler Kunden et nærmere fastsat distributionstillæg for levering af Produktet. Leveringen er betinget af, at aflæsningsstedet er tilgængeligt ad farbar vej. Kunden er ansvarlig for, at der kan ske omgående aflæsning pa den aftalte leveringsadresse. Kunden afholder eventuelle meromkostninger, såfremt aflæsning ikke kan ske som forventet.
    3. I alle andre tilfælde end nævnt i pkt. 6.1 overgår risikoen for Produktets hændelige undergang ved Kundens eller en af Kunden udpeget fragtførers afhentning af Produktet fra det lager eller lokation, hvor Produktet henstår.
    4. Leveringstidspunktet kan være aftalt til en bestemt data eller indenfor en fastsat periode. Der tages forbehold for ændring af leveringstidspunktet, såfremt samtlige oplysninger eller informationer fra Kunden eller tredjemand, der er nødvendige for ordrens udførelse, ikke inden rimelig tid inden leveringstidspunktet, er kommet til RBM Supplys kundskab. Der tages endvidere forbehold for forsinkelse fra RBM Supplys leverandører.
    5. Leveringstidspunktet i forhold til en Direkte leverance vedrørende levering af Produkter i form af stål, rustfrit stål, aluminium, metaller og lignende, regnes fra det tidspunkt, hvor alle spørgsmål vedrørende leveringens udførsel er klarlagt, og ordren er endelig bekræftet af RBM Supplys leverandør. Kunden er bekendt med, at det ikke altid er muligt at fastsætte et bestemt leveringstidspunkt, hvorfor Kunden accepterer, at leveringen kan ske indenfor en af RBM Supplys leverandør nærmere fastsat periode.
    6. RBM Supply forbeholder sig retten til at foretage delleverancer.
    7. For levering af Produkter i form af stål, rustfrit stål, aluminium, metaller og lignende forbeholdes en margin på +/- 10 % i forhold til det i ordren specificerede kvantum. RBM Supplys leverandørs opvejning af Produktet lægges til grund for RBM Supplys fakturering af Kunden.
    8. Vedrører ordren Produkter, som på ordredatoen ikke er på RBM Supplys lager, vil RBM Supply inden rimelig tid underrette Kunden herom, samt oplyse hvornår levering forventes at kunne ske.
    9. I forbindelse med leveringen skal Kunden straks foretage en grundig og passende undersøgelse af det leverede Produkt. Hvis Kunden vil påberåbe sig, at det leverede Produkt har en synlig skade, skal Kunden straks og senest på leveringsdagen give RBM Supply meddelelse herom. Hvis Kunden vil påberåbe sig, at det leverede Produkt havde en usynlig skade ved leveringen, skal Kunden senest 5 dage fra leveringen af Produktet til Kunden give meddelelse herom til RBM Supply. Hvis Kunden vil påberåbe sig, at RBM Supply ikke har leveret det bestilte antal Produkter eller at RBM Supply ikke har leveret det faktisk bestilte Produkt, skal Kunden senest 5 dage fra leveringen af Produktet til Kunden give meddelelse herom til RBM Supply. Såfremt Kunden i forbindelse med leveringen af Produktet har kvitteret pa et fragtbrev uden anmærkninger, er Kunden efterfølgende afskåret fra at gøre gældende, at det leverede Produkt havde en synlig skade ved leveringen eller at der ikke er blevet leveret det bestilte antal Produkter.
    10. Hvis levering ikke sker til det aftalte leveringstidspunkt, er Kunden berettiget til ved en klar og tydelig meddelelse til RBM Supply at give en sidste rimelig frist for levering. Såfremt levering ikke sker indenfor den således af Kunden fastsatte frist, er Kunden berettiget til ved en klar og tydelig meddelelse til RBM Supply at annullere ordren i forhold til det forsinkede Produkt, forudsat at Kunden ved fastsættelse af den sidste frist for levering har oplyst, at Kunden vil annullere ordren, såfremt levering ikke finder sted, jf. pkt. 15.5. Hele dette pkt. 6.9 finder ikke anvendelse i forhold til Direkte leverancer vedrørende levering af Produkter i form af stål, rustfrit stål, aluminium, metaller og lignende.
    11. RBM Supply er berettiget til at kræve betaling for rimelige omkostninger afholdt af RBM Supply, som følge af at leveringen har været udskudt pa grund af Kundens forhold, herunder opbevaringsomkostninger samt ekstra håndterings- og transportomkostninger. Det oprindeligt aftalte leveringstidspunkt skal i så fald anses for leveringstidspunktet i relation til de aftalte leveringsbetingelser, herunder særligt risikoens overgang.
  7. RETURNERING AF PALLER
    1. Det påhviler kunden at sørge for tilbagelevering af pallerne, på hvilke Produktet leveres.
  8.  EMBALLAGE
    1. Emballering af Produktet sker for Kundens regning, medmindre andet er aftalt.
    2. Kunden ma ikke ændre, fjerne eller slette Produktets etikettering eller originalemballering og ej heller slette advarsler, mærkning, meddelelser eller kendetegn, som udgør en del af eller er anført på Produktet eller Produktets emballage.
  9.  PRISER
    1. Alle priser er angivet i enten danske kroner eller euro og er eksklusive moms, Tillæg, gebyr mv.
    2. RBM Supply er indtil leveringstidspunktet berettiget til at ændre prisen pa det bestilte Produkt som følge af forøgede omkostninger for RBM Supply, herunder dokumenterede ændringer i valutakurser, forhøjelse i terminal- og transportomkostninger, told, skatter, gebyrer, afgifter mv. samt prisændringer hos RBM Supply leverandører. Det samme gælder i tilfælde af udenlandske, danske eller EU-myndighedernes indgreb i prisdannelsen i forhold til Produkter i form af stål, rustfrit stål, aluminium, metaller og lignende, herunder fastsættelsen af bindende mindstepriser samt indførsel af anti-dumpingtold, udligningstold, eller anden form for særtold, afgift og lignende.
    3. RBM Supply er berettiget til at kræve betaling for tiloversblevet materiale ved eventuelle afskæringer eller tilpasninger, medmindre andet er aftalt.
  10. BETALING OG FAKTURERING
    1. Betaling skal ske til løbende måned + 15 dage. Øvrige betalingsbetingelser fremgår af den af RBM Supply fremsendte faktura.
    2. Fakturaer fremsendes elektronisk.
    3. Hvis betaling sker efter forfaldsdag, skal Kunden betale rente af det forfaldne beløb med 2 % pr. påbegyndt måned. Desuden er RBM Supply berettiget til at opkræve rykkergebyr og et kompensationsbeløb i henhold til rentelovens bestemmelser.
    4. Kunden er ikke berettiget til at modregne med eventuelle modkrav mod RBM Supply og har ikke ret til at tilbageholde nogen del af kobesummen pa grund af modfordringer af nogen art.
  11.  RETURNERING
    1. Kunden kan undtagelsesvis og i henhold til de til enhver tid gældende Betingelser for returnering af Produkter til RBM Supply returnere købte Produkter og altid forudsat at Produktet er i ubeskadiget stand og returneres i original emballage.
  12. GARANTI FRA FABRIKANT/PRODUCENT
    1. Såfremt fabrikanten/producenten af Produktet yder en garanti, som Kunden kan støtte ret på, vil alene fabrikanten/ producenten hæfte for denne garantiforpligtelse. Kunden kan således ikke rejse krav mod RBM Supply som følge af fabrikantens/producentens garanti.
  13. MANGLER OG REKLAMATION
    1. I forbindelse med leveringen skal Kunden straks foretage en grundig og passende undersøgelse af det leverede Produkt. Viser det sig her, at Produktet lider af en mangel, skal Kunden straks og inden 5 dage efter leveringen give RBM Supply meddelelse herom, såfremt Kunden vil påberåbe sig manglen.
      Viser det sig først senere, at Produktet led af en mangel ved leveringen, som Kunden ikke burde have opdaget tidligere, skal Kunden straks give RBM Supply meddelelse herom, hvis Kunden vil påberåbe sig manglen. Kunden skal altid oplyse RBM Supply om, hvori en mangel består.
      Såfremt Kunden ikke giver en sådan meddelelse til RBM Supply, uagtet at Kunden har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan Kunden ikke senere gøre manglen gældende mod RBM Supply. Det er Kunden, der har bevisbyrden for, at den mangel, som Kunden påberåber sig ved Produktet, var til stede på tidspunktet for leveringen af Produktet til Kunden. Såfremt der ikke foreligger nogen mangel, som RBM Supply er ansvarlig for, har RBM Supply ret til godtgørelse for det arbejde og de omkostninger, som reklamationen har påført RBM Supply.
    2. Afhjælpning af mangler ved Produktet vil efter RBM Supplys valg ske enten ved udbedring af manglen eller ved omlevering. Kunden er ikke berettiget til at gøre yderligere mangelbeføjelser gældende, og Kunden er således ikke berettiget til erstatning eller godtgørelse for tab og omkostninger, som Kunden matte blive påført i forbindelse med udbedring eller omlevering, herunder omkostninger til montering og installering af det omleverede Produkt.
    3. Sker afhjælpning eller omlevering i henhold til pkt. 13.2 ikke indenfor rimelig tid, er Kunden under iagttagelse af dansk rets almindelige regler samt nærværende Salgs- og leveringsbetingelser berettiget til at lade reparationen udføre af tredjemand for RBM Supplys regning, forudsat at dette sker pa fornuftig og rimelig måde, og efter at RBM Supply er varslet herom. RBM Supplys ansvar for en sådan reparation hos tredjemand er begrænset til de direkte omkostninger forbundet med reparationen af Produktet, og RBM Supplys ansvar for reparationen hos tredjemand kan aldrig overstige Produktets pris. Alternativt er Kunden berettiget til at fastholde købet og fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen, dog højest 15 % af købesummen for Produktet. Såfremt manglen kan anses for væsentlig, er Kunden i stedet berettiget til at annullere ordren samt eventuelt kræve erstatning, jf. pkt. 15.5.
    4. Har Kunden ikke inden 12 måneder efter leveringen, jf. pkt. 6, påberåbt sig en eventuel mangel ved det leverede Produkt overfor RBM Supply, kan Kunden ikke senere gøre manglen gældende. Anvendes Produktet mere intensivt, end det er aftalt eller kan anses for forudsat ved ordrens indgåelse, forkortes denne periode forholdsmæssigt. For dele, der er udskiftet eller repareret, påtager RBM Supply sig de samme forpligtelser, som gælder for det oprindeligt solgte Produkt i et tidsrum af 12 måneder, dog således at RBM Supplys mangelansvar ikke for nogen del af det solgte Produkt kan udstrækkes til mere end 18 måneder fra det oprindelige leveringstidspunkt.
  14. BYGGELEVERANCER – UDVIDET REKLAMATIONSPERIODE
    1. For så vidt og i det omfang det leverede Produkt skal anvendes til byggeri i Danmark, hvor Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed (AB92 eller AB18), eller Almindelige betingelser for totalentreprise (ABT93 eller ABT18) finder anvendelse, udvides den 12 måneders reklamationsperiode i henhold til pkt. 13.4 i disse Salgs- og leveringsbetingelser, hvor der er tale om et byggemateriale, som følger: Ved mangler, der trods omhyggelige undersøgelser af Kunden eller Kundens kunde ikke kunne konstateres ved leveringen, ophører RBM Supplys mangelansvar 5 år efter leveringen af det byggeri, hvori det leverede Produkt er anvendt, dog højst 6 ar fra leveringen af Produktet til Kunden. Reparation eller udskiftning af et Produkt under den udvidede reklamationsperiode medfører ingen forlængelse af den 5-årige henholdsvis 6-årige reklamationsperiode.
  15. ANSVARSBEGRÆNSNINGER VED FORSINKELSE, MANGLER ELLER FEJLLEVERANCE
    1. RBM Supply kan i intet tilfælde gøres ansvarlig for driftstab, avancetab eller følgeskader, herunder konventionalbodsbetalinger eller betaling af andre bøder, i anledning af forsinkelse eller mangler ved det solgte Produkt, medmindre RBM Supply har handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Det samme gælder i forhold til fejlleverancer, som kan henføres direkte til RBM Supply. Det samme gælder endvidere i relation til RBM Supply forsinkelse i forhold til levering af en eller flere af Kunden tilkøbte Serviceydelser.
    2. RBM Supplys samlede erstatningsansvar kan i intet tilfælde overstige Produktets pris.
    3. I forhold til Direkte leverancer vedrørende levering af Produkter i form af stål, rustfrit stål, aluminium, metaller og lignende er RBM Supply i intet tilfælde ansvarlig for Kundens tab i anledning af leverandørens forsinkede levering af Produktet.
    4. Forandring af eller indgreb i det solgte Produkt uden RBM Supplys skriftlige samtykke fritager RBM Supply for enhver forpligtelse i forhold til Produktet.
    5. Såfremt Kunden berettiget annullerer ordren som følge af en væsentlig mangel eller væsentlig forsinkelse og foretager køb af et produkt svarende til Produktet, kan Kunden kræve sine direkte og dokumenterbare omkostninger ved anskaffelse af det tilsvarende produkt fra en anden leverandør dækket af RBM Supply, som dog i intet tilfælde kan overstige 15 % af prisen for det mangelfulde eller forsinkede Produkt. Kunden har herudover ikke ret til nogen anden erstatning i anledning af annulleringen af ordren, herunder transportomkostninger eller lignende.
    6. Følgende omstændigheder (force majeure) kan, blandt andre, medføre ansvarsfrihed for RBM Supply, såfremt de forhindrer levering af Produktet eller gør opfyldelsen urimelig byrdefuld: Arbejdskonflikt, strejke, lockout, manglende myndighedstilladelse og enhver omstændighed, som parterne ikke har kontrol over, såsom men ikke begrænset til brand, krig, mobilisering eller uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, beslaglæggelse, valutarestriktioner, ændring af administrativ praksis, oprør og uroligheder, usædvanligt vejr og naturkatastrofer, herunder vulkanudbrud og skybrud, cyberangreb, epidemier/pandemier, mangel pa transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner af drivkraft samt mangler ved eller forsinkelse af leverancer fra leverandører, som skyldes nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder. Omstændigheder som nævnt, der var indtruffet inden tilbuddets afgivelse/ordres indgåelse, medfører kun ansvarsfrihed, såfremt deres indflydelse pa ordrens opfyldelse ikke kunne forudses på dette tidspunkt.
    7. Det påhviler RBM Supply inden rimelig tid skriftligt at underrette Kunden, dersom der indtræffer omstændigheder som nævnt i pkt. 15.6.
    8. Såfremt forsinkelse ved levering skyldes force majeure, jf. pkt. 15.6, udskydes leveringstiden med den tid, som hindringen varer, idet begge parter dog skal være berettiget til ansvarsfrit at annullere ordren om levering af Produktet, nar hindringen har varet i mere end 3 måneder. Nærværende bestemmelse finder anvendelse, uanset om årsagen til forsinkelsen indtræffer for eller efter udløbet af den aftalte leveringstid.
  16.  PRODUKTANSVAR
    1. For produktansvar gælder de til enhver gældende regler i dansk ret med de ansvarsbegrænsninger, der følger af disse Salgs- og leveringsbetingelser.
    2. RBM Supply kan kun ifalde ansvar for personskade forårsaget af et Produkt, hvis det kan bevises, at skaden er en følge af undladelse eller uagtsomhed udvist af RBM Supply eller andre, som RBM Supply er ansvarlig for.
    3. RBM Supply er ikke ansvarlig for eventuel skade pa fast ejendom eller løsøre forårsaget af et Produkt, efter levering er sket. RBM Supply er heller ikke ansvarlig for eventuel skade på produkter, som er fremstillet af eller opbevares hos Kunden, eller på Kundens produkter, hvori et Produkt indgår.
    4. RBM Supply er ikke ansvarlig for driftstab, avancetab eller følgeskader, herunder konventionalbodsbetalinger eller betaling af andre boder, i anledning af at RBM Supply har leveret et defekt Produkt til Kunden, medmindre Kunden kan dokumentere, at RBM Supply har handlet groft uagtsomt eller forsætligt.
    5. Kunden skal friholde RBM Supply for ethvert erstatningskrav vedrørende produktansvar fremsat af tredjemand mod RBM Supply, i det omfang RBM Supply i henhold til disse Salgs­ og leveringsbetingelser ikke er ansvarlig overfor Kunden.
  17. OVERDRAGELSE AF RETTIGHEDER OG PLIGTER
    1. RBM Supply er berettiget til at overdrage samtlige rettigheder og pligter i forhold til opfyldelse af en ordre til tredjemand uden Kundens accept.
  18.  ÆNDRINGER
    1. RBM Supply forbeholder sig retten til at cendre disse Salgs­ og leveringsbetingelser. Den til enhver tid gældende version af Salgs- og leveringsbetingelserne kan altid findes på hjemmesiden www.rbmsupply.dk
    2. RBM Supply forbeholder sig endvidere retten til at ændre Betingelser for returnering af Produkter til RBM Supply, Tillæg samt Serviceydelser. Den til enhver tid gældende version af Betingelser for returnering af Produkter til RBM Supply, de til enhver tid gældende Tillæg og de til enhver tid aktuelle Serviceydelser kan altid findes på rbmsupply.dk
  19. LOVVALG OG VÆRNETING
    1. Disse Salgs- og leveringsbetingelser er underlagt dansk ret, idet der dog skal ses bort fra de danske internationale privatretlige regler og de Forenede Nationers konvention om aftaler om internationale køb (CISG).
    2. Enhver tvist, som matte opstå i parternes samhandelsforhold, som reguleret ved disse Salgs og Leveringsbetingelser, og som ikke kan løses i mindelighed, skal indbringes for Retten i Aalborg, Danmark.